zondag 4 december 2011

Buffetgerecht: Hartig taartje met peer, blauwe kaas en honing.





Oooooooo wat vind ik dit een heerlijk gerecht en super makkelijk. Helemaal vooraf klaar te maken, alleen even afbakken voor het serveren. Weet je dat ik door dit gerecht blauwe kaas heb leren eten? Ik vond het jaren geleden niet lekker totdat ik een soortgelijk gerecht in een Italiaans restaurant kreeg en ik was om. Vanuit deze combinatie ben ik de kaas gaan waarderen. Ik snijd deze taartjes in punten, net zoals een pizza zodat iedereen een stukje kan nemen. 


Ik gebruik bij dit gerecht Roti Pratha, te koop bij toko en Marokkaanse winkels. Het ligt in de vriezer. Een groot voordeel is dat deze deeglapjes al rond zijn en dus geen gedoe met rollen! Daarnaast is het net even wat anders dan bladerdeeg, het is wat knapperiger, wat bij de zachte peer een uitkomst is. Kun je deze roti's toch niet krijgen? Gebruik dan gewoon bladerdeeg of bladerdeeg voor hartige taart. 


Duur: 10 minuten.
Ingrediënten (voor 1 taartje):

  • 1 rijpe peer;
  • een brok blauwe kaas;
  • 1 eetlepel honing;
  • 1 roti paratha.
Bereidingswijze:

  • Bak de roti in de pan bruin en knapperig.
  • Laat de roti even afkoelen en schil in tussen de peer en snijd deze in dunne schijfjes.
  • Beleg de roti met de peer, leg daarbij de bovenkant van de peer naar het midden, op deze manier kun je een mooie waaier maken.
  • Bestrooi de roti met gebrokkelde kaas. De hoeveelheid is afhankelijk van hoezeer je de smaak van deze kaas waardeert.
  • Verdeel de honing over de roti.
  • Bak de roti af in de oven op 200 graden totdat de kaas gesmolten is en de peer lekker bruin begint te worden. 
Tips:
  • Je kunt dit gerecht op het afbakken na helemaal voorbereiden. 
  • Je kunt dit gerecht invriezen (om te voorkomen dat de peer er afvalt raad ik aan het dan toch eerst in de oven te doen en bij opnieuw serveren alleen in de oven op te warmen).
  • Lekker bij een soep, als voorgerecht op een bedje sla en zelf als bijzonder nagerecht met een bolletje ijs!



KOOK JIJ VEGETARISCH MET MIJ MEE? EET SMAKELIJK!

2 opmerkingen:

  1. I read your blog entry and what made me curious was the Roti-Paratha packet that you have used in your recipe. It is a versatile way of utilizing the Roti-Paratha. I just feel that I would clarify the Paratha/Roti thing to you because not many people in Holland understand it and confuse it with the Surinames Roti. Roti and Paratha are traditional Indian/Pakistani/Bangladeshi breads. Paratha is with oil or butter used in the layers of flour and Roti is in the same round shape but without oil or butter. I think you confused this packet of Roti/Paratha with filo pastry. Enjoy your parathas!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O no, its just a creative way to use the Roti-Paratha. Its a perfect en quick ingredient for this meal. I use the Surinam Roti in my most populair blog-post. Your information can be very usefull for orthers! Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen