zaterdag 21 januari 2012

Champignons in de hoed




Laat ik met dit beginnen: als ik dit recept ooit in een tijdschrift had zien staan had ik waarschijnlijk gedacht: iuuuuh...en ik had verder gebladerd. Totdat ik dit proefde bij mijn goede vriendin Barbara. (Ook zij kende het van iemand anders en had anders het zelfde gedacht). En ooooo het werd meteen een topper binnen ons gezin, bij vrienden, bij familie, etc. Iedereen leek het recept over te nemen. Alleen in die tijd maakte ik dit recept met kip, zoals iedereen. Lange tijd stond het gerecht niet meer op het menu maar vandaag maakte ik het vega....en het resultaat? Nog lekkerder, de ingrediënten vermengen zich nog beter met elkaar tot een heerlijk soort ragout, de wow-factor is erg hoog!
Laat je niet misleiden door de rare ingrediënten, de smaken vermengen zich met elkaar en je proeft geen kersen meer (dus denk niet: ik hou niet van fruit in mijn eten, zoals veel mensen van mening zijn). Wel heeft het gerecht een gembersmaak. Deze kun je verminderen door er simpelweg minder gember door te doen maar als je er echt niet van houdt dan is dit gerecht niet geschikt. Verder: hemels. Echt waar, dit is ongeveer het lekkerste gerecht dat ik ken. Probeer het en laat me weten wat je er van vindt!

Duur: (20 min + 30 min oventijd)
Ingrediënten (voor 3-4 personen, bij 4 personen raad ik voldoende salade aan):
  • 3 sjalotten in halve ringen gesneden (of als je ui in huis hebt, kan je ook 1 ui gebruiken);
  • 3 tenen knoflook geperst;
  • 2 theelepels met kop sambal (oelek of badjak);
  • 1 zakje kerriesauspoeder;
  • 1 bekertje creme fraiche van 125 ml (AH verkoopt biologische);
  • 1 pot ontpitte kersen op siroop van 185 gram uitlekgewicht;
  • 7 bolletjes gekonfijte gember en een scheutje stoop uit het potje;
  • half zakje oude geraspte kaas;
  • 2 kleine blikjes croissantdeeg (maar de benodigde hoeveelheid hangt erg af van de soort schotel)
  • 1 bakje kleine champignons en een half bakje kastanje champignons;
  • zout;
  • peper;
  • scheutje olie.
Bereidingswijze:
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Verwarm in een pan een scheutje olie en bak de knoflook en ui op een laag vuur;
  3. Snijd de gemberbolletjes in zeer kleine stukjes en voeg deze samen met de champignons toe;
  4. Voeg een scheutje gemberstroop toe en de sambal;
  5. Bak het geheel een paar minuutjes door (de champignons kunnen verder garen in de oven) en voeg de uitgelekte kersen, creme fraiche en de kerriepoeder toe.
  6. Roer het geheel goed totdat het een compacte saus is. Voeg naar smaak peper en zout toe.
  7. Vet de ovenschaal in en bekleed deze met croissantdeeg. Doe de saus er in en dek het geheel af met de flappen deeg.
  8. Strooi de kaas er over en bak de schotel af in de oven (30 min)
Tips:
  • Voorkom zo veel mogelijk dubbele lagen deeg. Daardoor wordt het deeg op die plekken niet knapperig genoeg.
  • Het is de kunst het deeg niet alleen bovenop maar ook aan de onderkant knapperig te krijgen. Dit lukt mij nu voor het eerst. De kunst is denk ik om de saus lekker compact te houden, dus zeker niet te nat. Daarnaast gebruikte ik een glazen schotel en een klein oventje (waar de schotel nét in paste) waardoor de hitte gelijkmatig was, gebruik eventueel een stand waarbij de onderkant ook verwarmd word.
  • Je kunt de saus vooraf maken (en in de koelkast bewaren) zo hoef je de schotel voor bereiding alleen te vullen en af te bakken. Restjes zijn in de koelkast te bewaren en later nog op te warmen, hoewel vers het lekkerst.
  • De maaltijd is behoorlijk zwaar. Heerlijk dus om met een frisse salade te serveren, ook lekker met witlofsalade.

                                  EET SMAKELIJK, KOOK JE VEGETARISCH MEE?
                                 IK BEN ERG BENIEUWD NAAR JULLIE REACTIES!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Mariël,
    Lijkt me een interessant recept, en ik wil het graag uitproberen. Wij eten echter geen saus uit pakjes, ivm de e-nummers die daar altijd in zitten. Mijn suggestie zou zijn plm 50 gr boter/margarine toevoegen waar je het pakje kerriesaus toe zou voegen. Vervolgens 50 gr bloem, dit even laten garen en dan 2 eetlepels(biologische)kerrie. Duurzamer dan zo'n pakje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi driekje, een hele waardevolle aanvulling! Dank je!

      Mariel

      Verwijderen