zondag 8 april 2012

Gebakken gnocchi in saus van zongedroogde tomaten


Deze week at ik bij restaurant 'Anders' . Anders dan de naam doet vermoeden toch weer de salade met geitenkaas. Maar: er is ook een vegetarische dagschotel wat, zo dacht ik, vast beter was dan de o zo bekende salade die helemaal niet zo anders was dan anders. En dat was het! Sterker nog, het was echt anders. Een van de weinige keren dat ik iets at waarvan ik dacht: he, nooit aan gedacht. Ik dacht niet zo gek te zijn op gnocchi's. Meestal vind ik het nogal kleffe deegballetjes met een sausje er over wat de klefheid moet doen verdoezelen. Dit gerecht heeft mij die mening doen bijstellen. De gnocchi's waren namelijk na het koken gebakken waardoor het iets weg had van gebakken aardappeltjes, maar dan...anders. 
Geïnspireerd ging ik aan de slag met als resultaat een goede kopie van wat ik bij ' Anders' had gegeten, maar in dit geval was het dus niet zo anders dan bij anders maar dat was dan weer net de bedoeling. En: mijn gnocchi's waren plantaardig en dus het kan veganistisch (maar kijk dan wel even goed of maak ze zelf want in het originele basisrecept zit ei) 
Duur: 20 min
Ingrediënten (voor 4 personen):
  • 1 groot potje zongedroogde tomaten;
  • 5 tenen knoflook;
  • 1 rode ui grof gesneden;
  • 2 grote handen slabonen;
  • 1 rode paprika;
  • 1 pakje gnocchi. 
Bereidingswijze:
  1. Kook de gnocchi volgens de bereidingswijze op de verpakking, spoel ze daarna af onder koud water en meng er met je handen een klein scheutje van de olie van de tomaten doorheen zodat ze niet aan elkaar plakken. Laat ze even in de vergiet zitten. 
  2. Snijd de ui in halve ringen, de slabonen in 2-en of 3-en en de paprika in grove stukken. 
  3. Stoom de slabonen kort beetgaar, ongeveer 5 minuten. 
  4. Verhit in twee pannen een scheut olie uit het potje tomaten. Bak in de ene pan de gnocchi en in de andere pan de ui en paprika. Het vuur mag middelhoog en roer regelmatig om.
  5. Ondertussen laat je de olie uit het potje tomaten lekken (vang het op, deze olie is nog goed te gebruiken). Maal de tomaten en de knoflook in een keukenmachine fijn en verdeel het mengsel over de twee koekenpannen.
  6. Voeg nu de gestoomde slabonen toe aan het groentenmengsel en blijf de twee pannen roerbakken. Na ongeveer 10 minuten is de gnocchi knapperig en de groenten lekker zacht gebakken en vermengd met de saus. Voeg de groenten nu bij de gnocchi en schep het geheel nog even om. 
Tips:
  • Hoewel ik gek ben op knapperige groenten vond ik het bij dit gerecht toch wel lekker dat de groenten wat zachter zijn, zo past het goed bij de zachte gnocchi. 
  • Gnocchi kun je ook prima zelf maken, google eens voor een recept. Geen zin in? Als je gnocchi koopt en je hebt keuze tussen verschillende merken, neem dan de gnocchi met het hoogste percentage aardappel. 
  • Je kunt de gnocchi ook vervangen door aardappelblokjes (eerst kort gekookt en daarna net als de gnocchi mee gebakken. 
  • Deze combinatie van groenten past perfect bij de saus maar je weet het inmiddels: maak vooral je koelkast leeg. Denk eens aan: champignons, lente-ui, prei, spinazie, doperwten, etc. 
  • Dit recept draagt het label: koken op de camping. Omdat je vaak geen keukenmachine op de camping hebt raad ik je aan hier te kiezen voor een potje rode pesto of een tappenade op basis van tomaten. De basis van de saus moet olie zijn, kies dus geen pot rode saus puur op tomaten en groenten.

EET SMAKELIJK, KOOK JE VEGETARISCH MET MIJ MEE?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten