donderdag 17 mei 2012

Indisch draadjes'vlees'.


Laat ik maar beginnen met het volgende: dit is weer zo'n uitvinding waarvan ik denk dat veel vegetariers er blij van worden. Even een de belangrijkste feiten op een rij:

- Klaar in 15 minuten;
- Lekker;
- Het lijkt zo veel op vlees dat je twijfelt of je het wel moet eten;
- Veel goedkoper dan reguliere veel vleesvervangers.

Omdat het gerecht zo veel weg heeft van echt vlees (met name door de structuur) is het zeer geschikt om te maken voor mensen die minder gecharmeerd zijn van de vegetarische keuken (en dan vooral niet zeggen!). Kijk maar eens op de foto rechts....zo ziet het er uit zonder kruiden...net gepluisde kip.

Voordat ik vertel wat het nou eigenlijk echt is zal ik eerst eens vertellen hoe ik hier op kom. Het idee heb ik te danken aan vriendin Rishma. Zij ging eten bij een Indisch restaurant. Op de kaart stond een menu van een x aantal gerechten (waaronder gerechten met vlees) voor een bepaalde prijs. Mijn vriendin vroeg of de vleesgerechten vervangen konden worden voor vegetarische gerechten. Hierna volgende een discussie die vervelende vormen aannam. Men was namelijk niet bereid de gerechten aan te passen, maar ook niet om de prijs aan te passen als de vleesgerechten werden weggelaten. Uiteindelijk stemde de eigenaar in met het aanpassen van de gerechten en beloofde wat vegetarisch te gaan maken. En toen werd dus dit gerecht op tafel gezet. Door de discussie die plaats had gevonden over het vegetarisch eten én het feit dat dit haast niet van vlees te onderscheiden was dacht mijn vriendin en haar famillie dan er toch vlees was voorgeschoteld. De eigenaar overtuigde hen ervan dat dit niet het geval was en liet hen zien hoe het was gemaakt. En dit hilarische verhaal heeft dus een heerlijk recept opgeleverd met dank aan Rishma!

En dan nu het grote geheim van deze 'nepkip'. Broodvrucht, ook wel Jackfruit genoemd. Deze vrucht is te koop in blikken in de toko. Het bestaat uit kleine blokjes die je kunt pluizen, net als kip. Het is ontzettend leuk om met dit product te experimenteren. Via google vindt je nog veel meer recepten, zoek ook eens op Katahar.

Ik maak graag draadjes'vlees' met de broodvrucht. Lekker met wat rijst en groenten. Ik raad aan niet te veel kruiden toe te voegen aan de rijst of groenten die je er bij serveert. Het draadjes'vlees' is al erg kruidig. Ik maakte nu als bijgerecht. was simpele nasi door wat gekookte rijst op te bakken met ui, knoflook, ei en een in stukken gesneden paksoi. Ik bracht e.a. op smaak met wat sojasaus en wat bouillon.

Duur: 15 minuten
Ingredienten:
  • olie om in te bakken;
  • 1 ui;
  • 2 knoflook;
  • 1 zakje boemboe naar keuze (te koop bij supermarkt en toko);
  • eventueel 1/3 blok santen (blok kokoscreme, zie afbeelding. Te koop bij supermarkt en toko); 
  • 1 blik broodvrucht (te koop bij de toko).
Bereidingswijze:
  • Snijd de ui en knoflook in kleine stukjes en fruit deze aan in een kleine braadpan of wok.
  • Terwijl de ui zachtjes wordt aangebraden kun je de broodvrucht pluizen. Je kunt alle stukken gebruiken, ook de wat hardere kern. Deze kun je eventueel heel laten. 
  • Voeg de broodvrucht toe en bak deze even een minuutje mee.
  • Voeg ook de boemboe mee en bak deze even een seconde of 20 mee en voeg dan een bekertje water toe. Laat dit geheel nog even pruttelen. Wil je de saus wat dikker hebben dan raad ik je aan 1/3 blok santen toe te voegen.
TIPS:
Ik gebruik graag de boemboe's die te koop zijn in de kleine doorzichtige zakjes en gebruik liever geen Conimex. Naast het feit dat ik deze smaken minder authentiek vind zijn er ook veel E stoffen in verwerkt. In het zelfde schap hangen vaak ook zakjes van de minder bekende merken. (zoals op de foto). Ik koos voor dit gerecht rendang maar ook babi ketjap is heerlijk. De een is pittig, de ander niet. Let hier op  bij het kiezen. Expirimenteer eens, dit kan niet mislukken!





EET SMAKELIJK! KOOK JE VEGETARISCH MET MIJ MEE?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten