dinsdag 5 juni 2012

Auberginesalade


Afgelopen week kampeerden wij met een aantal ouders van school op camping Ginkelduin. Voor ons de eerste keer dat wij mee gingen. Vast onderdeel van dit inmiddels traditionele weekend is de BBQ. Thuis maakte ik een auberginesalade om mee te nemen.

Ik ontdekte deze salade al jaren geleden en ondanks dat ik toen nog af en toe vlees at was het een blijvertje want het is een heerlijke salade! Met deze salade voel ik mij verre van zielig op een BBQ :-). Overigens ook heerlijk op (geroosterd) brood als lunch! Zonder de yoghurt is de salade ook geschikt voor veganisten. Het recept heeft ooit in de delicious (jan. 2009) gestaan, ik heb er de geroosterde paprika zelf aan toegevoegd. Op verzoek van de medekampeerders hierbij het recept.

Duur: 2 uur (met 1,5 uur wachttijd)

Ingrediënten:

  • 2 geroosterde paprika's uit pot in fijne stukjes gesneden of gehakt;
  • 2 aubergines;
  • 60 ml. olijfolie;
  • 1 grote (zoete) uit fijngesneden;
  • 1 tl (geroosterde) paprikapoeder;
  • 1 tl. komijn;
  • 1 tl. kaneel;
  • 1 tl. gemalen koriander;
  • 1/2 tl. gedroogde chilivlokken;
  • 1 blik tomatenblokjes (400 gr);
  • 4 geperste tenen knoflook;
  • hand vol gehakte korianderblad
  • halve hand vol gehakte muntblad;
  • 3 el. zout;
  • 4 el. Griekse yoghurt.
Bereidingswijze:
  1. Snijd de aubergine in blokjes van 1 1/2 cm. Doe ze in een zeef boven de gootsteen, bestrook ze met 3 el. zout en schep het door elkaar. Laat dit 30 minuten rusten.
  2. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  3. Spoel de aubergine goed af om het zout te verwijderen en leg het in een theedoek en knijp het water er zo veel mogelijk uit.
  4. Spreid de blokjes uit op een bakplaat of in een bakblik en besprenkel met 40 ml. olie. Bak ze goudbruin. Bij mij duurde dat 40 minuten maar het is erg afhankelijk van de oven die je hebt. Laat de aubergines daarna afkoelen.
  5. Verhit inmiddels de rest van de olie op het vuur en voeg de uit en knoflook toe en fruit dit 3 minuten aan. Voeg vervolgens de droge kruiden toe en bak deze een minuutje mee. Voeg de tomaat en paprika toe en kook dit op laag vuur 10 minuten zodat de saus is ingedikt. Breng het op smaak met peper en zout en voeg er de helft van de verse koriander aan toe. Zet het apart en laat het afkoelen.
  6. Neem de aubergines uit de oven en voeg deze toe aan het tomatenmengsel.
  7. Serveer met Griekse yoghurt, verse munt en koriander.
Tips:
  • Je kunt de aubergine ook (na het behandelen met zout en afspoelen) in de pan bakken.
                         KOOK JE VEGETARISCH MET MIJ MEE? EET SMAKELIJK!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten