maandag 11 juni 2012

Peultjes uit de wok


Peultjes worden op dit moment in eigen land geoogst. Hét moment om er van te genieten. Mensen met een moestuin komen er vaak in om. De rest van het jaar komen peultjes vaak uit Egypte of zelfs uit Zuid-Amerikaanse landen. Dit brengt natuurlijk de nodige CO2 uitstoot met zich mee door het lange transport. Daarnaast zul je proeven dat een vers peultje echt een andere smaak heeft dan de geïmporteerde versies die vaak een aantal dagen reistijd achter de rug hebben. Om deze reden ben ik gedurende het jaar spaarzaam met het eten van peultjes. Maar nu (met peultjes uit eigen tuin) ga ik los. Peultjes zijn erg geschikt voor roerbakschotels. Je kunt de peultjes combineren met andere groenten maar deze maaltijd laat zien dat ook een roerbak schotel met hoofdzakelijk peultjes heerlijk kan zijn. Eerlijke pure smaken in een maaltijd vol vezels en eiwitten dat niet kan mislukken zolang je het niet laat aanbranden. Een recept mag het eigenlijk nieten heten, daar is het te simpel voor.

Duur: 15 minuten
Bereidingswijze:
Het mag geen recept heten en daarom een korte beschrijving: Kook de (volkoren) rijst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Roerbak intussen in een scheut olie 1 gesnipperde ui en 2 geperste tenen knoflook. Voeg de peultjes (hoeveelheid naar wens of naar aanbod) toe en schep het geheel op hoog vuur om. Op smaak brengen met zout, sojasaus en wat gembersiroop of één cm verse geraspte gember en wat kerriepoeder. Bak het geheel totdat de peultjes beetgaar zijn (gewoon proeven en dan beoordelen). Rooster intussen een handjevol cashewnoten pp. En gebruik deze voor de garnering samen met een hand vol gehakte koriander pp.

Tips:
-      ik heb de smaken in dit gerecht puur gehouden zodat de smaak van de verse peultjes tot zijn recht komt maar wel met een oosters tintje. Wil je meer smaak aanbrengen? Gebruik dan eens een woksaus of currysaus.
-      Sommige rassen bevatten een draad langs de rand die je eenvoudig met een schilmesje kunt verwijderen. Er zijn echter tegenwoordig ook rassen zonder dragen. Vraag er naar bij aankoop.  

1 opmerking:

  1. Ik heb heel veel peultjes op mijn tuin en ik wist niet zo goed wat ik ermee kon doen. Ik heb je aanwijzingen opgevolgd, speciale wokolie gebruikt en het was heerlijk. Ik ga het zeker vaker maken.

    BeantwoordenVerwijderen